Het is een internationale trend in de reclame: de roll-up banner. Een kleurrijke eyecatcher die op strategische plekken aanlokkelijk communiceert met voorbijgangers. Het is daarom niet vreemd dat steeds meer bedrijven en organisatie voor de Roll Up Banner kiezen om hun boodschap op een effectieve manier over te brengen bij de doelgroep.

De Roll Up Banner is erg in onder bedrijven omdat deze gemakkelijk kan worden opgezet en ook heel snel weer kan worden opgerold. Bovenal gaat het om ‘mobiel’ reclame materiaal dat gemakkelijk op verschillende plaatsen kan worden neergezet. Dit kan binnen een minuut door de display uit te rollen uit de draagbare cassette waarin het zit, en vervolgens de staanders uit te klappen.

Door de grote vraag rijzen banner producenten als paddenstoelen uit de grond. De klant moet in de wirwar van aanbiedingen een goede, betrouwbare aanbieder vinden die de opdracht naar tevredenheid uitvoert, en tegen een goede prijs. Daarom is het belangrijk dat klanten weten waar ze op moeten letten bij het bestellen van een roll up banner.

Prijs en kwaliteit

Het verschil in prijs en kwaliteit kan heel groot zijn. Afhankelijk van specifieke wensen en uiteraard het budget van de klant wordt gekozen voor bepaalde materiaalsoorten. Heel vaak gaat de wens uit naar een strakke, stevige banner van bij voorkeur pvc of zeildoek. Iedereen wil een banner die er ongeacht de grootte zo prestigieus bijstaat, dat voorbijgangers hun ogen er niet vanaf kunnen houden. Natuurlijk spelen niet alleen de kwaliteit van het printmateriaal en het frame waarin de banner staat een rol, maar ook de vormgeving en de kleurgebruik.

Goedkope banners zijn op het eerste gezicht aantrekkelijk, maar kunnen na enkele malen gebruik danig teleurstellen. Het kale aluminium frame kan gauw een kras of barst vertonen, de trekveer in de cassette kan het begeven na enkele malen in- en uitrollen. Bij een slechte print of printmateriaal van mindere kwaliteit, kan de display relatief snel van kleur verschieten en bobbels of scheuren vertonen. Daar komt bij dat dit type banners meestal geen oprolsysteem heeft, maar gewoon is vastgeplakt. Dit betekent niet dat een goedkope Roll Up Banner uit den boze is. Het kan juist een goede uitkomst zijn bij eenmalige of kortlopende promoties.

Tips

Laat bij het plaatsen van een bestelling voor een rollup banner goed weten wat u wilt en vraag nadrukkelijk wat u kunt verwachten van de leverancier. Er moeten afspraken worden gemaakt over welke materialen moeten worden gebruikt voor de uitrolbare constructie en de voetstaanders, van welk materiaal de display moet worden gemaakt (canvas, pvc of iets anders). Indien het ontwerp ook wordt uitbesteed, geef dan duidelijke constructies voor de te gebruiken afbeeldingen, tekst, kleuren, etc. en in welke resolutie de afbeelding moet worden afgedrukt. Uiteindelijk moeten duidelijke afspraken worden gemaakt omtrent de prijs. Let goed op wat wel en niet inbegrepen is en welke garanties u krijgt van de leverancier.