Zoals alle zoekmachine optimalisatie specialisten over de wereld inmiddels wel weten, weet Google ons regelmatig te verassen door, zoals het op het eerste gezicht lijkt, het algoritme totaal te veranderen. Als na onderzoek later blijkt wat Google precies heeft veranderd, lijkt het allemaal gewoon erg logisch.
Op 24 April 2012, na de Google Panda update voerde Google wederom een nieuwe update door, genaamd de Google Pinguin update. Ja, Google heeft er een heuse dierentuin van gemaakt met al die dierennamen! In tegenstelling tot wat Google aangaf, had de Pinguin update behoorlijke veranderingen binnen de zoekresultaten tot gevolg. Veel zoekmachine optimalisatie specialisten hebben inmiddels de strategieën voor de zoekmachine optimalisatie van de websites van hun klanten gedwongen moeten aanpassen. Op dit moment lijkt het duidelijk dat de Google Pinguin update met name het linkprofiel analyseert. Op 26 mei 2012 en in september 2012 heeft de Pinguin wederom updates gekregen en er zullen naar verwachting regelmatig nieuwe Google pinguin updates gaan volgen.
Wat weten we inmiddels van de Google Pinguin update?
Google geeft steeds aan dat het de kwaliteit van de zoekresultaten wil verbeteren voor de gebruikers. Uitgangspunt hierbij is dat de gebruiker of lezer centraal moet staan. De Google Pinguin update is hier volgens Google een geheel logisch gevolg van. Bij deze update worden niet alleen websites met goede inhoud omhoog gebracht in de zoekresultaten, maar worden websites omlaag gezet die tegen de regels en voorwaarden van Google, op een vooropgezette spammerige manier backlinken verzamelden. Met deze spammerige manier bedoelt Google met name, domeinen die tegen betaling of op een automatische manier backlinken verzamelden. Google wil uitsluitend een “natuurlijke groei” zien. Google noemt het op onnatuurlijke wijze, al dan niet tegen betaling, links verkrijgen spam, en over-optimalisatie.
Hoe weet je of de Pinguin update nadelige gevolgen voor je website heeft gehad?
De handigste manier om te conroleren of de Google Pinguin update gevolgen heeft gehad voor je website is door naar de bezoekersstatistieken van je website te gaan. Bijvoorbeeld Google Analytics of alternatieve software. Kijk met name naar de bezoekersaantallen in de maanden voorafgaand aan 1 mei 2012. Zie je na 1 mei 2012 een daling in de bezoekersaantallen, dan ben je waarschijnlijk geraakt door de Pinguin.
In welke sitiuties loopt je website gevaar?
Het is inmiddels wel duidelijk dat indien meer dan 60% van de linkteksten van je inkomende links bestaan uit exacte zoekwoorden met een hoge concurrentie, dit zeker nadelige gevolgen heeft gehad voor de posities van deze zoekwoorden binnen de zoekresultaten van Google.
Wanneer weinig tot geen van je inkomende links afkomstig zijn van websites relevant aan het onderwerp van jouw website is dit nadelig voor de posities van de zoekwoorden in de zoekmachine. Hierbij is inmiddels ook duidelijk dat hoe kleiner het aandeel van inlinks van websites uit dezelfde branche, hoe groter het gevaar is dat je website loopt voor de positionering van de zoekwoorden. Dit wordt pas echt een serieus probleem wanneer dit minder dan dertig procent is van alle binnenkomende links (inlinks) naar deze pagina’s binnen je website.
Bestaat er eigenlijk een “Pinguin-straf”?
In het begin werd er veel gesproken over de Pinguin straf. Toch is de Pinguin update geen echte straf. Het is uitsluitend een aanpassing binnen het algortime van Google, waardoor het nooit een straf kan zijn. Een directe straf kan alleen handmatig worden uitgevoerd, aanpassingen via het algoritme van Google gaan automatisch. De Google pinguin devalueert de spammerige links binnen het linkprofiel van de website, met als gevolg een devaluatie van de posities. Andersom betekent dit dat indien het linkprofiel positief verandert, de hogere posities automatisch weer zullen terugkeren. Bij een directe straf zou een verzoek aan Google moeten worden gedaan tot heroverweging en zou je vervolgens voor onbepaalde tijd moeten afwachten of Google dit aanpast.
Google pinguin heeft de linkbuilding strategie definitief veranderd.
De linkteksten van een externe link zijn in het verleden een belangrijke factor geweest bij het linkbuilden. Een website die een goede positie wilde behalen voor het zoekwoord seo, vergaarde zoveel mogelijk externe links op het zoekwoord seo. Het hebben van externe links die voor het overgrote deel bestaan uit linkteksten met “seo” terwijl dit niet in je merknaam voorkomt, is echter niet natuurlijk. Indien er door anderen wordt gelinkt naar jouw website omdat deze interessante inhoud biedt, zal dit ook gebeuren op de domeinnaam of op de linktekst klik hier. En het is nou precies de linkteksten, die door Pinguin scherp in de gaten worden gehouden. Maar pas op: Uit onderzoek is gebleken dat zelfs websites met verschillende linkteksten, maar uitsluitend linkteksten hebben op belangrijke commerciële zoekwoorden boven de grens van 60% komt,nog altijd kans lopen op devaluatie van de posities in de zoekresultaten.
Pinguin richt zich op exacte zoekwoorden.
De devaluatie van de waarde van de links voor een website vindt plaats op zoekwoord niveau. De devaluatie van de links heeft dus minder invloed op de totale website, maar op het zoekwoord niveau van concurrerende zoekwoorden die veel voorkomen binnen je website zelf en de linkteksten van je inkomende links.
Je bent geraakt door de Pinguin. Hoe dit op te lossen?
Het lastige van een devaluatie van de posities in de zoekresultaten door de Google Pinguin update is, dat een snelle terugkeer in de hoge zoekresultaten er waarschijnlijk niet in zit. Externe linken binnen het linkprofiel, waardoor je in het verleden hoog in de zoekresultaten van Google verscheen, zijn gedevalueerd op zoekwoord niveau. Om dit op te lossen is het belangrijk om allereerst alle externe links van je website in kaart te brengen. Op internet zijn een heleboel tools te vinden die je hierbij kunnen helpen.
Begin bij de linken waar je een directe invloed op hebt, zoals bijvoorbeeld andere sites van jezelf. Verander (een deel van) de linkteksten naar een combinatie van je zoekwoord en domeinnaam en alleen de domeinnaam van je website. Om het “natuurlijk” laten lijken is het ook handig om klik hier of hier of website als linktekst te nemen.
Tracht voor websites waar je geen directe invloed op hebt en de beheerder de linktekst niet (snel) wil wijzigen, je externe link(en) te laten verwijderen. Daarnaast is het handig om nieuwe bloggen, persberichten en artikelen te schrijven met een link naar je website op andere linkteksten dan de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Dit gaat natuurlijk wel de nodige tijd kosten.
De volgende Penguin update?
Het is de verwachting dat ook Pinguin regelmatig een update zal krijgen om de zoekresultaten nog verder te verfijnen. Matt Cutts van Google heeft onlangs aangegeven dat de basis hetzelfde zal blijven. Pinguin heeft zich vanaf aanvang gericht op de waardebepaling van externe linken naar je website en de verwachting is dat dit voorlopig wel zo zal blijven.
Matt Cutts heeft ook aangegeven dat de Google Pinguin update zich ook bezighoudt met factoren binnen de website zelf (on site seo), zoals de interne linkstructuur en het overmatig gebruik van zoekwoorden in de tekst (keyword stuffin).
Matt Cutts heeft tijdens de SES in San Fransisco aangegeven dat de volgende Pinguin update stoten en schokken zal veroorzaken bij zoekmachine optimalisatie specialisten en website beheerders. Of zoals Matt Cutts letterlijk heeft gezegd: “You don’t want the next Penguin update. Engineers have been working hard on this update. The next few updates will be jarring and jolting!”.
Of dit waarheid gaat worden zullen we moeten we afwachten. Google heeft wel eens vaker aan bangmakerij gedaan. Wel is het zeker dat Google het algoritme zal blijven aanpassen teneinde de kwaliteit van de zoekresultaten voor de bezoekers te blijven verbeteren.
Blijf gewoon werken aan een “natuurlijk” linkprofiel (natuurlijke linkbuilding) en goede kwaliteit teksten op je website en doe uitsluitend aan white hat seo (zoekmachine optimalisatie volgens de regels van Google). Dus geen seo tegen de regels van Google. Doe je dit dan zou ik mij nog geen al te grote zorgen maken voor de toekomst voor de posities in de zoekresultaten van je website.