Bijna iedereen heeft weleens gefantaseerd over de mogelijkheid om voor zichzelf te beginnen als vrachtwagenchauffeur. De vrijheid, meer zien van de wereld, het avontuur lijkt aanlokkelijk als je dagelijks op dezelfde plaats met hetzelfde uitzicht werkt.
De meeste mensen maken uiteindelijk deze stap niet omdat het chauffeurs vak ook veel nadelen heeft. Toch is er een behoorlijke groep die echt graag aan de slag wil als chauffeur. Zij willen eigen rijder worden!
Eigen rijder worden
Nederland staat bekend om het MKB. Meer dan een miljoen mensen in Nederland werkt als ZZP-er. Beroepschauffeur is typisch een vak dat je makkelijk als ZZP-er zou kunnen doen. Je verhuurt jezelf per uur, huurt een vrachtwagen en na de klus stuur je een factuur. Eigen rijder wordt dit genoemd. Dat zou gewoon prima moeten lukken toch? Fout! Chauffeurs die de droom hebben om eigen rijder te worden krijgen te maken met de overheid en die heeft kennelijk problemen met deze vorm van ondernemen.
Hoe kan je eigen rijder worden?
Je kan niet gewoon met je grootrijbewijs en KVK-inschrijving aan de slag als chauffeur. Je bent namelijk verplicht zelf te beschikken over een vrachtauto waar je een vergunning voor moet hebben. Daarvoor moet je een transportbedrijf oprichten, maar anders dan een KVK inschrijving, gaat ook dat niet zomaar. Om een transportbedrijf op te richten moet je een dure opleiding volgen om een diploma te halen. Mocht dit nog niet alle ambitie om eigen rijder te worden hebben weggeslagen dan komt nog de drempel van de kredietwaardigheid. Dit betekend dat je als transportbedrijf moet beschikken over een startsaldo van minimaal €9000,-. Wat niet onderhands geleend geld mag zijn.
Onhaalbaar
Voor veel prima vrachtwagenchauffeurs zijn bovenstaande eisen niet haalbaar. Niet alleen vanwege de hoge kosten maar ook omdat de eis om een transportbedrijf op te richten en daarvoor een zware opleiding te volgen te hoog gegrepen is. Waarom zou je als eigen rijder die gewoon veilig op weg zou kunnen met een vrachtwagen en achteraf een factuur kan sturen, net als zoveel zzp-ers, dit moeilijke traject in gaan? Helaas strandt hier de droom voor vele potentiële goede chauffeurs.
Andere wegen
ZZP-chauffeurs die hun droom niet op willen geven zoeken steeds vaker naar andere wegen. Grijze gebieden om hun droom toch uit te laten komen. Slimme tussenpersonen komen met listige manieren om toch snel als chauffeur aan de slag te kunnen. Kwalijk kan je het zo toch niet nemen maar je vraagt je toch af: waarom moet het zo moeilijk zijn om eigen rijder te worden?