Voor het beheren van een website bestaat een groot deel uit het analyseren met Google Analytics. De gratis dienst van Google geeft website eigenaren, ofwel webmasters de mogelijkheid om bezoekersverkeer te kunnen analyseren door statistieken te verzamelen.
Begin 2007 is er een grote beurt gegeven aan Google Analytics. Daarbij kwam een nieuwe interface kijken en een nieuw dashboard. Sindsdien zijn er regelmatig updates uitgevoerd om de gebruikservaring te verbeteren. De google analytics handleiding kan hierbij uitkomst bieden.
Demografische gegevens
Een voorbeeld van een update is de toevoeging van de demografische gegevens sinds november 2013. Sindsdien kan je de afkomst bekijken van bezoekers van de website.
Wie zijn de websitebezoekers en hoe gedragen zij zich op de website. Daarnaast kan je uitlezen met analytics hoe je de doelgroep wil bereiken. Natuurlijk was er al wel wat informatie over bezoekers beschikbaar maar sinds deze ontwerpkeuze moesten er toch vooral aannames worden gemaakt op basis van uitgebreide en tijdrovende doelgroepanalyses. Dat is nu dus niet meer nodig.
Wat heeft dit voor gevolgen?
Uiteindelijk kan er beter geadverteerd worden en krijg je betere suggesties. Door het maken van doelgroepen is het mogelijk om effectiever te adverteren. Je krijgt namelijk meer inzicht in welke groepen zich binnen welk segment goed gedragen en presteren.
Door middel van de marketing lisjten in Google Analytics is het mogelijk om op basis van demografische informatie interesse gebieden te remarketen. Met de demografische input kun je binnen die groep nog specifieker targetten. Zo kan de conversie nog steeds geoptimaliseerd worden.
De demografische toevoeging is maar één voorbeeld van de mogelijkheden van Google Anlytics. Er zijn natuurlijk veel meer toepassingen die daadwerkelijk voordelen op kunnen leveren voor jouw bedrijf en de website kunnen verbeteren. Volg daarvoor de Google Analytics handleiding.