Wie terugdenkt aan zijn of haar schooltijd en ouder dan 25 jaar is heeft waarschijnlijk nooit met een digi bord te maken gehad. Digiborden zijn namelijk een onderwijskundige ontwikkeling van de laatste jaren. Door deze vorm van onderwijs ICT is het voor leerlingen makkelijker om te leren en voor leerkrachten makkelijker om lessen voor te bereiden en te geven.
Een digi bord is een schoolbord waarop digitaal de lesstof kan worden getoond. Zo kan er bijvoorbeeld een stuk tekst op worden getoond, maar ook een video op worden afgespeeld. Digiborden kunnen op dat gebied dus al een stuk meer dan ouderwetse schoolborden. Maar er is meer waar de nieuwste vorm van onderwijs ICT in uitblinkt.
Een digi bord kan namelijk ook snel schakelen tussen verschillende onderwerpen zonder iets te moeten wissen. Ouderwetse schoolborden, in tegenstelling tot digiborden, hadden maar een beperkte ruimte die beschreven kon worden. Een digi bord kan, net zoals een computer, wisselen tussen ontelbare schermweergaves. Zo hoeft een aantekening met de hulp van onderwijs ICT dus nooit weggegooid te worden, maar kan deze altijd weer worden teruggehaald als een leerling daarom vraagt.
Digiborden hebben de toekomst
Omdat er met een digi bord dus een stuk meer mogelijkheden zijn dan met een krijtbord, zullen steeds meer scholen mee moeten gaan in de investeringen rondom onderwijs ICT. Daarbij is het belangrijk dat de werknemers van deze scholen leren hoe ze het maximale resultaat uit hun nieuwe speeltjes kunnen halen.
Zo mogen leerkrachten niet met watervaste stiften op de digitale schoolborden schrijven. Doen ze dat wel dan zal deze inkt niet gewist kunnen worden waardoor er een hinderlijke vlek achterblijft op het schoolbord. Ook moeten leerkrachten die gaan werken met onderwijs ICT weten hoe ze een digi bord moeten bedienen. Het klinkt namelijk allemaal leuk en aardig, maar een video laten zien op een nieuw schoolbord is weliswaar eenvoudig, maar niet vanzelfsprekend. En er is natuurlijk niets vervelender dan gecorrigeerd te worden door de leerlingen.
Er zijn dus veel nieuwe mogelijkheden die de efficiëntie in een klaslokaal enorm kunnen vergroten. Deze moeten alleen wel op de juiste manier toegepast worden. Daarom is het belangrijk te kiezen voor een partner die gespecialiseerd is in het aanbieden van digitale hulpmiddelen aan het onderwijs. Zo kan het maximale bereikt worden en kunnen we met recht spreken van onderwijs 2.0.