Wie aan zijn of haar schooltijd denkt zal automatisch terecht komen bij het fietsen met een volgepakte boekentas. Maar deze tijd kan, mede door de komst van digiborden, volledig verdwijnen. Het is zelfs al zo dat ICT basisonderwijs gaat veranderen.
Het lijkt zo vanzelfsprekend: een leraar die op een krijtbord schrijft en leerlingen die met een pen hun schriften vullen. Op zich is dit opmerkelijk, want de kinderen schrijven thuis minder met een pen dan met de computer. Onderwijs ICT speelt hierop in en zorgt met allerlei digitale oplossingen dat het ICT basisonderwijs beter gaat aansluiten op de dagelijkse levens van de leerlingen.
Digiborden zijn een goed voorbeeld van de manier hoe ICT basisonderwijs laat veranderen. Sinds enkele jaren is het mogelijk om via een groot computerscherm les te geven. Dit scherm geeft precies weer wat en wanneer een leerkracht dat wil. Er bestaan zelfs schermen die reageren op aanraking met de handen. Deze vorm van onderwijs ICT is dus dichter bij dan we denken.
Eigenlijk is het een klein wondertje: digiborden die kunnen herkennen of een kunstmatige pen blauwe, zwarte of rode strepen op het scherm moet achterlaten. Maar toch gebeurt het al dagelijks. Voor de kinderen is het geen groot verschil met het gebruiken van een krijtbord, ze zien namelijk nog steeds de lesstof op een groot bord. Maar digiborden hebben wel andere voordelen.
Hoe onderwijs ICT ook na schooltijd werkt
Het fietsen met een zware tas vol boeken was jarenlang nodig omdat de lesstof anders niet thuis op te vragen was. Met de komst van digiborden en tablets is dit verleden tijd. Door de komst van deze apparaten kunnen we gerust spreken van een revolutie in ICT basisonderwijs.
Onderwijs ICT zorgt er namelijk voor dat een leerkracht gebruik kan maken van bestanden die op zijn of haar computer worden opgeslagen. Met één druk op de knop kunnen deze bestanden gedeeld worden waardoor leerlingen ze ook thuis kunnen bekijken. Op die manier kan direct aan het huiswerk begonnen worden in een vertrouwde omgeving.
Ook op het gebied van administratie is ICT basisonderwijs aan het veranderen. Ouders van leerlingen hebben namelijk ook altijd toegang tot cijferlijsten van hun kinderen. Zo komen ze nooit voor verrassingen te staan en kunnen ze iedere ontwikkeling op de voet volgen. Computers en tablets werken dus niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de ouders.