Alcoholtester is ingevoerd in frankrijk maar waarom?
De grote reden waarom Frankrijk de alcoholtester heeft ingevoerd is dat er te veel mensen nog steeds met alcohol de weg op gaan. Frankrijk heeft hier zelf genoeg van en wil dat dit drastisch wordt verminderd en daardoor ook veel minder dramatische gevolgen kunnen veroorzaakt worden. Ook een reden voor de invoering van de alcoholtester is dat mensen zich altijd nog wel even afvragen of ze nou wel of niet morgen rijden na 1 of 2 glazen bier of wijn. Via deze oplossingen kunnen mensen zelf goed zien of ze al mogen rijden of dat ze nog een bepaalde tijd moeten wachten voordat ze in de auto mogen stappen.
Voordeel
Het voordeel voor Frankrijk is wel dat het nou een stukje macht heeft over het alcohol gebruikt ten opzichte van de bestuurder. Ook heeft frankrijk hierdoor de mogelijkheid om bestuurders te verplichten een alcoholtester in de auto te hebben. Als ze dit niet hebben krijgen ze een boete. Je dwingt de gebruiker hierdoor meer in een hoekje en geeft hem weinig ruimte om er tussenuit te kunnen komen. Wat ook een voordeel hiervoor is is dat elke Franse agent ook zonder een tester deze handeling kan uitvoeren op elk moment van de dag.
Boete
Tot nu toe geeft Frankrijk iedereen nog de kans om aan deze nieuwe wet te wennen en zal het de eerste periode niet zo heel bekeuringen uitdelen als mensen dit niet mee hebben. Maar na eind november, begin december gaat de regel wel strak in werking en is het voor chauffeurs die geen alchoholtester mee hebben een boete van 11 euro. Het geld bedrag is zelf niet zo hoog maar een alcoholtester kopen is online nog veel goedkoper.
En in Nederland?
In Nederland gebeuren ook veel ongelukken en daarvan heeft 20% te maken met alcohol. Als je het anders bekijkt kun je ook zeggen dat 1 op de 5 ongelukken veroorzaakt wordt door mensen die wat alcohol hebben gedronken. Als je deze informatie goed gebruikt zou dit nog wel eens een heel groot punt kunnen worden waarom we deze invoering ook in Nederland moeten doen. Het meeste waar iedereen nog zit is dat we deze regeling pas echt kunnen invoeren als we echt alle voor en nadelen op een rijtje zetten en dan bekijken of het echt zijn invloed zal hebben op het rijgedrag van Nederlanders.